ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΣΧΕΣΗ
ΜΕ ΤΑ ΘΕΟΦΑΝΙΑ
Τα Θεοφάνια, κοινώς γιορτή
των Φώτων, είναι και κατά την αντίληψη του λαού «μεγάλη γιορτή, θεότρομη»,
διότι τότε αγιάζονται τα νερά και φεύγουν τα παγανά.
Ο αγιασμός των υδάτων
γίνεται κατά πρώτο την παραμονή των Θεοφανίων στην εκκλησία και λέγεται
«πρωτάγιαση ή φώτιση». Ο παπάς κατόπιν με Σταυρό και την πρωτάγιαση γυρίζει όλα
τα σπίτια και αγιάζει ή φωτίζει, δηλαδή ραντίζει μ’ ένα κλωνί βασιλικού όλους
τους χώρους του σπιτιού. Την πρωτάγιαση τη ρίχνουν και στα κτήματά τους και
στις βρύσες. είναι το ασφαλές μέσον, με το οποίο διώκονται οι
Καλικάντζαροι.
Σε πολλά μέρη η νοικοκυρά
χύνει το βράδυ της παραμονής το νερό από λαγήνια, για να πάρει το πρωί
καινούριο, αγιασμένο νερό. Με την κατάδυση του Σταυρού η καθαρτική δύναμη, που
έχει κατά τη λαϊκή πίστη το νερό της θάλασσας, ενισχύεται ακόμη περισσότερο.
Γι’ αυτό οι κάτοικοι παραθαλάσσιων περιοχών της Ελλάδας την ημέρα των Φώτων
κατεβάζουν τα γεωργικά τους εργαλεία και αυτές τι άγιες εικόνες του
εικονοστασίου τους στη θάλασσα και τα πλένουν εκεί με θαλασσινό νερό.
Αλλά οι σημερινές γυναίκες,
ενώ πλένουν τις εικόνες στα αγιασμένα νερά της θάλασσας, όπως συνηθίζονταν και
στα βυζαντινά χρόνια, δεν παραλείπουν και πράξεις στις οποίες είναι
συνηθισμένες από παλιά μαγεία. Έτσι στην Πλάκα της Λήμνου «Τ’ Αλόφωτα οι
γυναίκες παίρνουν τις εικόνες από το σπίτι και πάνε στην εκκλησία και μετά στη
θάλασσα. Και όταν ρίξει ο παπάς το Σταυρό, κολυμπούν οι άνθρωποι να τον πιάσουν.
και αναμεταξύ οι γυναίκες, όσο να πιάσουν το Σταυρό από τη θάλασσα, παίρνουν
με μια κρατούνα (νεροκολόκυθο) νερό από 40 κύματα και έπειτα βουτούν βαμπάκι
μέσα στο νερό και πλένουν τις εικόνες. Δε λαλάνε
(άναλο νερό). Ύστερα το νερό εκείνο το πηγαίνουν στην εκκλησία και το χύνουν σε
μέρος που δεν πατιέται». Στην Μεσημβρία «οι γυναίκες κατέβαζαν των Φώτων
τα εικονίσματα. Κατέβαζαν και υνί και τσάπα, όποιος τι
επάγγελμα είχε, και τα πλέναν στο γιαλό, τ’ αρμυρό νερό. Αγιασμός γέν’ταν η
θάλασσα. Έπαιρναν και νερό, για να ρίξ’νε μες στο σπίτ’. Φωτίσκαν τα νερά,
έλεγαμ’, δεν εχ’ ζούδια ‘ποτώρα!»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου